Przerobienie samochodu z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. „anglika”, na samochód spełniający wymagania techniczne w Polsce to proces, który wiąże się zarówno z kosztami, jak i licznymi wymaganiami technicznymi. Poniżej omówiono kluczowe aspekty tego procesu, w tym niezbędne modyfikacje, koszty oraz procedury rejestracyjne.
Wymagane modyfikacje
- Zmiana układu kierowniczego
- Przeniesienie kierownicy na lewą stronę.
- Montaż odpowiednich układów mechanicznych i kolumny kierowniczej.
- Dopasowanie deski rozdzielczej do nowej konfiguracji.
- Zmiana świateł
- Dostosowanie reflektorów do wymagań ruchu prawostronnego.
- Regulacja kierunkowskazów i świateł mijania.
- Układ wycieraczek
- Przełożenie wycieraczek, aby prawidłowo działały w nowym układzie.
- Lusterka boczne
- Wymiana lusterek lub ich regulacja zgodnie z polskimi przepisami.
- Zmiana układu hamulcowego i instalacji elektrycznej
- Dostosowanie przewodów i układów do nowego rozmieszczenia komponentów.
Koszty przeróbki
Koszty mogą się różnić w zależności od marki i modelu pojazdu oraz zakresu prac, ale średnie wydatki obejmują:
Element | Koszt (zł) |
---|---|
Przeniesienie kierownicy | 5 000 – 10 000 |
Zmiana reflektorów | 1 000 – 3 000 |
Regulacja układu wycieraczek | 500 – 1 500 |
Adaptacja lusterek | 500 – 1 000 |
Dostosowanie deski rozdzielczej | 2 000 – 5 000 |
Przegląd techniczny po przeróbkach | 300 – 500 |
Całkowity koszt | 9 000 – 20 000+ |
Procedura rejestracji „anglika” w Polsce
- Przegląd techniczny
Po zakończeniu modyfikacji należy przeprowadzić badanie techniczne, które potwierdzi zgodność z polskimi przepisami. - Formalności celne i skarbowe
Jeśli pojazd został sprowadzony z zagranicy, konieczne jest uiszczenie cła i akcyzy. Wartość akcyzy zależy od pojemności silnika:- Do 2.0 l – 3,1% wartości pojazdu.
- Powyżej 2.0 l – 18,6% wartości pojazdu.
- Rejestracja pojazdu
W urzędzie komunikacji należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu, przedstawić dokumenty potwierdzające zgodność techniczną oraz dowód opłacenia akcyzy.
Alternatywa: rejestracja bez modyfikacji
Od 2015 roku w Polsce możliwa jest rejestracja „anglików” bez konieczności przenoszenia kierownicy, pod warunkiem spełnienia wymagań dotyczących świateł i lusterek. Taka opcja może być tańsza, jednak nadal wymaga przeglądu technicznego i dostosowania niektórych elementów pojazdu.
Czy przeróbka się opłaca?
Decyzja o przeróbce „anglika” zależy od wartości pojazdu i planowanego czasu jego użytkowania. W przypadku starszych lub tańszych samochodów koszty mogą przewyższać ich wartość rynkową, dlatego warto dokładnie oszacować wydatki przed podjęciem decyzji.
Przeróbka może być bardziej opłacalna w przypadku unikatowych modeli samochodów, które trudno znaleźć na rynku w wersji dostosowanej do ruchu prawostronnego. Warto również rozważyć alternatywne opcje, takie jak sprzedaż pojazdu w kraju zakupu i nabycie pojazdu już dostosowanego do polskich przepisów.
Autor
- Jest doświadczonym redaktorem serwisu motoryzacyjnego. Dzięki swojej wiedzy i pasji, jest w stanie dostarczać czytelnikom wartościowych i rzetelnych informacji dotyczących tej branży. Barbara jest zaangażowana w swoją pracę i dąży do ciągłego rozwijania swoich umiejętności, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania swoich czytelników.
Latest entries
- Najważniejsze21 grudnia, 2024Jak wyposażyć auto na wyprawę offroad 4×4?
- Analizy i raporty specjalne21 grudnia, 2024Dlaczego francuskie auta są tanie?
- Wiadomości motoryzacyjne21 grudnia, 2024Dlaczego diesel ma większy moment obrotowy?
- Analizy i raporty specjalne20 grudnia, 2024Dlaczego diesel kopci na biało?