Przerobienie samochodu z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. „anglika”, na samochód spełniający wymagania techniczne w Polsce to proces, który wiąże się zarówno z kosztami, jak i licznymi wymaganiami technicznymi. Poniżej omówiono kluczowe aspekty tego procesu, w tym niezbędne modyfikacje, koszty oraz procedury rejestracyjne.

Wymagane modyfikacje

  1. Zmiana układu kierowniczego
    • Przeniesienie kierownicy na lewą stronę.
    • Montaż odpowiednich układów mechanicznych i kolumny kierowniczej.
    • Dopasowanie deski rozdzielczej do nowej konfiguracji.
  2. Zmiana świateł
    • Dostosowanie reflektorów do wymagań ruchu prawostronnego.
    • Regulacja kierunkowskazów i świateł mijania.
  3. Układ wycieraczek
    • Przełożenie wycieraczek, aby prawidłowo działały w nowym układzie.
  4. Lusterka boczne
    • Wymiana lusterek lub ich regulacja zgodnie z polskimi przepisami.
  5. Zmiana układu hamulcowego i instalacji elektrycznej
    • Dostosowanie przewodów i układów do nowego rozmieszczenia komponentów.

Koszty przeróbki

Koszty mogą się różnić w zależności od marki i modelu pojazdu oraz zakresu prac, ale średnie wydatki obejmują:

ElementKoszt (zł)
Przeniesienie kierownicy5 000 – 10 000
Zmiana reflektorów1 000 – 3 000
Regulacja układu wycieraczek500 – 1 500
Adaptacja lusterek500 – 1 000
Dostosowanie deski rozdzielczej2 000 – 5 000
Przegląd techniczny po przeróbkach300 – 500
Całkowity koszt9 000 – 20 000+

Procedura rejestracji „anglika” w Polsce

  1. Przegląd techniczny
    Po zakończeniu modyfikacji należy przeprowadzić badanie techniczne, które potwierdzi zgodność z polskimi przepisami.
  2. Formalności celne i skarbowe
    Jeśli pojazd został sprowadzony z zagranicy, konieczne jest uiszczenie cła i akcyzy. Wartość akcyzy zależy od pojemności silnika:
    • Do 2.0 l – 3,1% wartości pojazdu.
    • Powyżej 2.0 l – 18,6% wartości pojazdu.
  3. Rejestracja pojazdu
    W urzędzie komunikacji należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu, przedstawić dokumenty potwierdzające zgodność techniczną oraz dowód opłacenia akcyzy.

Alternatywa: rejestracja bez modyfikacji

Od 2015 roku w Polsce możliwa jest rejestracja „anglików” bez konieczności przenoszenia kierownicy, pod warunkiem spełnienia wymagań dotyczących świateł i lusterek. Taka opcja może być tańsza, jednak nadal wymaga przeglądu technicznego i dostosowania niektórych elementów pojazdu.

Czy przeróbka się opłaca?

Decyzja o przeróbce „anglika” zależy od wartości pojazdu i planowanego czasu jego użytkowania. W przypadku starszych lub tańszych samochodów koszty mogą przewyższać ich wartość rynkową, dlatego warto dokładnie oszacować wydatki przed podjęciem decyzji.

Przeróbka może być bardziej opłacalna w przypadku unikatowych modeli samochodów, które trudno znaleźć na rynku w wersji dostosowanej do ruchu prawostronnego. Warto również rozważyć alternatywne opcje, takie jak sprzedaż pojazdu w kraju zakupu i nabycie pojazdu już dostosowanego do polskich przepisów.

Autor

Tomasz Goban
Tomasz Goban
Jest doświadczonym redaktorem serwisu motoryzacyjnego. Dzięki swojej wiedzy i pasji, jest w stanie dostarczać czytelnikom wartościowych i rzetelnych informacji dotyczących tej branży. Barbara jest zaangażowana w swoją pracę i dąży do ciągłego rozwijania swoich umiejętności, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania swoich czytelników.